لگو آموزشی چیست؟
لگو پس از تجربیات ارزشمند در عرصه اسباب بازی که موجب شد این ابزار به عنوان بهترین اسباب بازی قرن شناخته شود، از حدود سال ۱۹۸۰ مدیران لگو به این نتیجه رسیدند که این ابزار به عنوان یک وسیله کمک آموزشی قابلیت های بالایی دارد. به همین دلیل لگو برای پروراندن این ایده با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله Tufts و MIT شروع به همکاری کرد تا جایی که این همکاری به تأسیس شاخه جدیدی در لگو، به نام لگوی آموزشی (LEGO Education) گردید.
پس از گذشت ۳۰ سال از تشکیل لگوی آموزشی، هم اکنون این مجموعه رویکرد جدیدی را در آموزش و پرورش دنیا بنا نهاده که بدان آموزش همگام با ساخت (Learning by making) می گویند.
امروزه کلاسهای لگو با تکیه بر سبک آموزشی همگام با ساخت (Learning by making) تبدیل به کلاسی بین المللی با روشی استاندارد در کل دنیا گشته است.
در این سبک آموزشی دانش آموزان در گروههای سنی مختلف با یک مسئله مواجه می شوند که می بایست بوسیله یک وسیله با لگوی آموزشی ،آن مسئله را حل نمایند. این فرایند منجر به تقویت مهارت حل مسئله به روش خلاق دانش آموزان می گردد که از مهمترین مهارت های زندگی به شمار می رود.
متاسفانه امروزه در اغلب سیستمهای آموزشی کشورمان شاهد عدم همخوانی فعالیتهای طرح شده با توانایی دانش آموزان هستیم . به عبارت دیگر گاهی در برخی از مدارس دیده می شود که فعالیتهایی را برای دانش آموزان در نظر میگیرند که اصلا در سطح دانایی و توانایی آنها نیست و لذا این مطلب باعث بروز عدم اعتماد به نفس و سر در گمی در دانش آموزان میگردد.
در اغلب سیستمهای آموزشی ، معلم در کلاس متکلم وحده است و دانش آموزان هیچ گونه فعالیتی ندارند و لذا این گونه کلاسها برای آنان بسیار خسته کننده خواهد شد .
لگوی آموزشی با آگاهی از این مطالب و در نظر گرفتن دانایی های کودکان در سنین مختلف روش متفاوتی را ارائه می دهد. در این روش طرح درسها به گونه ای سازماندهی شده اند که دانش آموزان با ابزاری که در اختیار دارند به صورت کنترل شده در فضای مورد نظر سیر داده شوند و با تجربیاتی که خود کسب می کنند بر داناییهایشان میافزایند . این روش ها به نحوی طراحی شده اند تا خلاقیت، توانایی حل مسئله و علاقه به کار گروهی را در دانش آموزان تحریک نماید. ما این توانایی های نهفته در دانش آموزان را بوسیله ایجاد یک سوال یا یک فعالیتی که دانش آموزان می توانند آن را بوسیله دانایی ها و توانایی ای خود حل کنند، بیدار می کنیم.
در این روش توانایی هایی که آنان در آینده به آن نیاز دارند، رشد می کند. آینده ای که در آن انگیزه، نیروی ابتکار، نوآوری و کار گروهی از جمله عوامل کلیدی می باشد.
حوزه های مهارتی و نگرشی که لگو ی آموزشی ادعای تأثیر گذاری در آنها را دارد به پنج قسمت تقسیم می شود:
۱. هماهنگ کردن اعضای بدن برای انجام یک فعالیت (مهارت های دستی)
۲. شکل گیری شخصیت
۳. خودباوری (با تأکید بر خلاقیت)
۴. گسترش ارتباطات اجتماعی
۵. ایجاد آگاهی از دنیای اطراف
در زمانهای گذشته بسیاری از نظام های آموزش و پرورش دنیا بر این باور بودند که خواندن، نوشتن وحساب کردن مهمترین ارکان آموزش کودکان است و تا آن زمان فقط همین سه اصل در برنامه ریزی آموزشی کودکان متصور بود و این نگرش در تمام ارکان و مراحل تعلیم و تربیت حتی در دروه های دبیرستان و دانشگاه به نوعی پابرجا بود .
امروزه تمام کارشناسان بر این باورند که فراهم کردن بستری مناسب برای کسب تجربه توسط کودکان، بیشترین تأثیر را در امر تعلیم و تربیت آنها دارد.
به همین سبب معتقدیم، دانشآموزان زمانی به بهترین نحو میآموزند که به آنها فرصت داده شود دنیای اطراف خود را در یک محیط کنترل شده جستجو کنند.
۱. تجربه نشان میدهد که عملکرد دانشآموزانی که میتوانند خلاقانه از تجربیات خود برای حل مسائل مختلف استفاده کنند بسیار مطلوبتر از آنهایی است که دروس را به آسانی حفظ میکنند. ما به این نوع یاد گیری ، آموزش همگام با ساخت می گوییم.
۲. دانشآموزان دوست دارند که مورد مشورت واقع شوند. وقتی که در حل یک مسئله به راه حل آنها بها داده شود و به طور کامل درگیر شوند ، یاد گرفتن از نفس کشیدن هم برای آنها آسانتر میشود. در این هنگام آنها آگاه نیستند که مشغول یادگیری هستند.
۳. زمانی که سؤال مطرح شده با اطلاعات و تواناییهای بچهها هماهنگ شود آنگاه ما به یک تعادل مطلوب برای یادگیری به روش حل مسئله رسیدهایم.
پیش دبستان و دبستان دخترانه ستاره نو در راستای اجرای فوق برنامه لگو ی آموزشی اقدام به برگزاری دوره های زیر می نماید:
-
Basic :
در دوره Basic کودکان در قالب داستان با مسایلی روبرو میشوند که باید با ابزار لگو برای آنها راه حل بسازند. در این مسیر علاوه بر تقویت مهارت حل مسألهی خلاقانه، کار گروهی را تجربه میکنند و احترام به دیگران و قانون را میآموزند.
این بسته برای پیش دبستانی و پایه اول و پایه دوم برگزار میگردد.
-
(ESM (Early Simple Machines
بستهی مکانیک مقدماتی یا ماشین ساده، در قالب داستان گویی و فعالیتهای ساختنی با ابزار Duplo ( قطعاتی بزرگتر از قطعات عادی لگو ) به آموزش عینی مفاهیم پایهای مکانیک مانند چرخدندهها، اهرم ها، چرخ و محور و … میپردازد.
مهارتهایی مانند استدلال، دست ورزی، منطق و محاسبات در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.