طرح خوانا

طرح خوانا و یا بهبود سواد خواندن و نوشتن طرحی است که در۱۰۰ مدرسه ابتدایی شهر تهران برگزار می شودو به مجموعه ای از مهارت و توانایی درک معنای متون متفاوت، رفتارها و نگرش هایی تعریف می شود که خواندن را در طول زندگی حمایت و تقویت می کند و می تواند یکی از مهمترین توانایی های اکتسابی دانش آموزان حین پیشرفت آن ها در دوره آموزش ابتدایی باشد.

نتایج شرکت در آزمون‌های بین المللی پرلز که مربوط به سواد خواندن و درک مطلب است، نشان می دهد که هنوز به میانگین جهانی در این زمینه‌ها نرسیده‌ایم و با وجود برنامه‌های درسی خواندن و نوشتن به صورت مهارت‌محور، عمل نکرده‌ایم.

دانش‌آموزان فعالیت‌های متعددی برای روخوانی و رونویسی انجام داده‌اند اما به این معنا نیست که به مهارت‌های خواندن، درک مطلب و نوشتن هم دست پیدا کرده باشند، بنابراین بسته تحولی خوانا برای پاسخ به این چالش تدوین شده است.

مهارت های زبانی، خواندن و نوشتن؛خوب گوش کردن؛خوب صحبت کردن از جمله اهداف مهم دوره ابتدایی است که البته تاکید بر روش های یادگیری صحیح و ارزیابی توانمندی های فراگیران به منظور اصلاح مشکل آن ها در این حوزه حائز اهمیت است . از آن جا که سواد خواندن برای پیشرفت هر کودکی حیاتی و ضروری است و نگرش مثبت نسبت به خواندن می تواند جز مهم ترین عوامل تشویق کننده فرد به مطالعه و خواندن باشد، لذا هدف کلی پژوهش حاضر، بهبود سواد خواندن دانش آموزان دختر دبستان دخترانه ستاره نو منطقه ۲۲ ( شهرک گلستان ) با رویکرد اقدام پژوهی می باشد که با استفاده از دو راهبرد آموزش خلاقیت و مهارت های مطالعه صورت گرفته است.

دبستان دخترانه ستاره نو بعنوان تنها مجری این طرح در سطح مدارس دخترانه منطقه ۲۲ و شهرک گلستان – شهرک راه آهن؛ فعالیت های ویژه ای را به صورت مدون در زمینه آموزش معلمین زیر نظر اساتید و فعالان این حوزه در سطح وزارتی آغاز کرده است و طرح درس ها و آموزش دانش آموزان بر اساس متد و شیوه های جدید پایه گذاری شده است . امیدواریم که نتایج این طرح هم به صورت عملی مشاهده شود و دانش‌آموزانی پرورش یابند که در پایان دوره ابتدایی بتوانند با اعتماد به نفس ابراز وجود کرده و از ابزار زبان برای دیدگاه نظرشان بهره‌گیرند.

همچنین ببینید

کُند نویسی و دست ورزی

کُند نویسی و دست ورزی   صحبت های آموزگار پایه دوم سرکار خانم امینی منش …