صحبت های آموزگاران پایه اول

چرا برنامه ریزی درسی کلاس اول اهمیت دارد؟

صحبت های آموزگاران پایه اول

برنامه ریزی درسی برای کلاس اولی ها

والدین دوست دارند فرزندشان از اولین سال تحصیل، یک دانش‌آموز موفق و پرتلاش باشد. یادگیری سریع درس‌ها، علاقه داشتن به مطالعه و کسب نتیجه‌ی درخشان، رویای هر پدر و مادری است. اما والدین کمتری به برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان و آموزش “منظم بودن” به بچه‌های کم سن و سال فکر می‌کنند. احتمالا استفاده از اصطلاح “برنامه ریزی درسی” برای کودک اول ابتدایی، برای برخی خانواده‌ها عجیب به‌نظر می‌رسد. در حالی‌که عادت دادن فرزندان به منظم‌بودن از سن کم، خیلی راحت‌تر و مثمرثمرتر است.

احتمالا شنیده‌اید که “بچه‌ها می‌بینند، بچه‌ها یاد می‌گیرند!” این جمله به خوبی نشان می‌دهد که میزان تاثیرپذیری  فرزندان تا چه حد بالا است. بهترین مقطع زمانی برای ایجاد عادت منظم بودن، سنین پایین است. بچه‌ها آماده‌ی دریافت اطلاعات جدید و یادگرفتن ترفندهای مختلف هستند. بنابراین باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد. از طرفی دیگر، درس‌خواندن در مقطع اول ابتدایی، حکم اولین گام در یک مسیر جدید را دارد. طبیعی است که دانش‌آموز به سادگی پای کتاب درسی نشیند و صبر و حوصله‌ی کمتر داشته باشد. در چنین وضعی باید از یک نقشه‌ی راه مناسب و دقیق کمک گرفت؟ برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان، همان ابزار کمک آموزشی موثری است که می‌تواند شرایط درس خواندن کودک را خیلی ساده‌تر کند. شیوه‌ی برخورد با دانش‌آموز ابتدایی، متفاوت از دانش‌آموز مقاطع دیگر است. نمی‌توان با یک زبان خشک و رسمی بچه را در چهارچوب یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده قرار داد. بنابراین با یک کودک هفت ساله مانند یک سرباز رفتار نکنید!

برنامه‌‌ای که با هدف مطالعه منظم درس برای محصل کلاس اول چیده می‌شود، باید جذابیت‌های کودکانه هم داشته باشد. کوتاه و مرتب ، آهسته و پیوسته باشد . شک نکنید که یک برنامه‌ریزی نامناسب و اشتباه، نتایج مخرب و آسیب‌زایی به همراه دارد. در مورد دانش‌آموز دبیرستانی یا کنکوری، می‌توان از سخت‌گیری و ایجاد قوانین خاص استفاده کرد، ولی در برخورد با کودکان به هیچ عنوان بدرفتاری یا حس ترس ایجاد نکنید به جای حس ترس ، ترغیب و تشویق باشد . شما قصد دارید با کمک برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموز را علاقمند به مطالعه کنید، نه برعکس!

کلاس اول به اندازه کافی حساسیت به همراه دارد و اگر قرار نیست جدول زمانی به ساده‌تر کردن آموزش به کودک کمک کند، همان بهتر که استفاده نشود!

نوشتن یک جدول برنامه‌ریزی در نگاه اول چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد. مخصوصا اگر برای پایه اول ابتدایی باشد. اما رعایت بعضی نکات ساده، تاثیر شگفت‌انگیزی روی عملکرد و میزان پذیرش این برنامه توسط دانش‌آموز دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان همراه با یک چالش منحصربه‌فرد است. فرزند شما تا پیش از این، هرگز به طور جدی در محیط آموزشی و مدرسه قرار نگرفته است و شما هیچ اطلاع خاصی از میزان توانایی مطالعه روزانه‌ی او ندارید. از طرفی دیگر در اولین روزهای مدرسه هم روند آموزش هنوز خوب روی ریل نیفتاده و حجم تکالیف و کارهای دانش‌آموز مشخص نیست. بنابراین، ابتدا یک بازه‌ی زمانی مشخص (مثلا دو هفته) را فقط برای بررسی دقیق و مقدماتی در نظر بگیرید. اطلاعات به دست آمده را یادداشت کنید تا آرام آرام متوجه شوید هر درس چقدر زمان نیاز دارد و از آن مهم‌تر، فرزند شما چه مدت در روز توانایی درس خواندن دارد. زمانی که مشغول تعیین یک جدول برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان هستید، انتظارات خود را به عنوان والدین دانش‌آموز بالا نبرید. اول اینکه، دانش‌آموز شما هنوز یک کودک بازیگوش هفت ساله است. از طرفی دیگر ایجاد نظم به معنای برخورد ربات‌گونه با بچه نیست. بنابراین باید انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید.

 

و معیار شما با توانایی‌های فرزندتان هماهنگ باشد. بالا رفتن سطح انتظارات شما و ایجاد فشار بیش از اندازه،باعث بی‌علاقگی و دل‌زدگی دانش‌آموز از درس می‌شود. یک برنامه ریزی درسی خوب، باید قدرت انعطاف بالایی داشته باشد.

( در شرایط خاص ) همیشه امکان عدم اجرای قسمتی از برنامه وجود دارد. شاید فرزندتان مریض شود یا بنا به هر دلیلی شرایط درس خواندن در ساعت مشخصی را نداشته باشد. شما باید زمان خالی و ذخیره‌شده برای چنین مواقعی را در نظر بگیرید تا در صورت لزوم به راحتی جایگزین مناسبی برای بخش‌های انجام نشده‌ی برنامه را داشته باشید. برنامه داشتن از پراکندگی مطالعه‌ درس‌ها جلوگیری می‌کند و از سن کم دانش‌آموز را به نظم و رعایت برنامه عادت می‌دهد. اما باید توجه داشت که یادگیری اصولی دروس اول ابتدایی به اندازه‌ی برنامه داشتن و حفظ نظم، مهم است  و بدیهی است که تغییرات زیاد و متناوب در برنامه ریزی و ساعات آن ، خود باعث بی نظمی شده و تاثیر منفی خواهد داشت.

همچنین ببینید

کُند نویسی و دست ورزی

کُند نویسی و دست ورزی   صحبت های آموزگار پایه دوم سرکار خانم امینی منش …